| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Pierwsze co musisz zrobić, to ściągnąć najnowszą wersję antywirusa ClamAV. Następnie musisz założyć odpowiednią grupę i użytkownika z prawami którego będzie on działał. groupadd clamav useradd -g clamav -s /bin/false -c "Clam Antivirus" clamav W kolejnym kroku musisz rozpakować, skompilować i zainstalować cały pakiet: tar -zxvf clamav-0.87.tar.gz cd clamav-0.87 ./configure make make install Po wydaniu polecenia: clamscan -r -l scan.txt clamav-0.87w pliku scan.txt powinna się pojawić informacja o kilkukrotnym wykryciu "wirusa" ClamAV-Test-File. Jeśli tak jest, to znaczy że ClamAV działa poprawnie.
Demon znacznie lepszyJednak w przypadku serwera dużo lepszym rozwiązaniem jest uruchomienie demona clamd i odwoływanie się do niego poprzez program clamdscan. Takie rozwiązanie jest znacznie wydajniejsze. Program nie musi za każdym razem wczytywać z dysku całej bazy wirusów, tylko raz uruchomiony trzyma ją cały czas w pamięci.Aby uruchomić demona musisz go najpierw skonfigurować. Domyślnie ta konfiguracja jest w pliku /usr/local/etc/clamd.conf. Przede wszystkim musisz usunąć linię "Example", żeby w ogóle uruchomić demona. Warto przejrzeć wszystkie opcje konfiguracyjne, żeby przynajmniej wiedzieć jakie oferuje on możliwości. Jednak demon powinien dobrze działać przy domyślnych ustawieniach. Wystarczy więc go uruchomić: /usr/local/sbin/clamdi sprawdzić czy poprawnie skanuje pliki: clamdscan /tmp/Jeśli coś jest nie tak, to warto przede wszystkim włączyć wysoki poziom logowania demona (LogVerbose) i zobaczyć w logach jaka jest przyczyna błędnego działania. Jeśli już doprowadzisz do działania clamd, to możesz przejść do następnego kroku.
Nałożenie patcha qmailqueueQmail-scanner jest programem, który integruje qmaila z różnymi systemami antywirusowymi, w tym z ClamAV.Do poprawnego działania qmail-scanner potrzebuje qmaila z zainstalowanym patchem qmailqueue-patch. Jeśli jeszcze nie masz zaaplikowanego tego patcha, to musisz go nałożyć i przekompilować qmaila. Oryginał wiadomości z patchem znajdziesz tutaj. Natomiast na naszych stronach jest gotowy patch do zaaplikowania. Nałożenie patcha wygląda następująco. W katalogu nadrzędnym do qmail-1.03 musisz uruchomić: patch -p0 < qmailqueue-patch cd qmail-1.03 makeNastępnie potrzebujesz podmienić qmail-smtpd cp /var/qmail/bin/qmail-smtpd /var/qmail/bin/qmail-smtpd.old cp qmail-smtpd /var/qmail/bin/i zrestartować qmaila.
Instalacja qmail-scanneraNajpierw musisz pobrać najnowszą wersję ze strony http://qmail-scanner.sourceforge.net/Następnie stworzyć grupę i użytkownika z poziomu którego będzie działał qmail-scanner: groupadd qscand useradd -c "Qmail-Scanner Account" -g qscand -s /bin/false qscandW tym momencie możesz uruchomić konfigurację pakietu: ./configure --admin konto_mailowe --domain twoja.domena.pl --notify "none" \ --debug noZgodnie z powyższą linijką wszelkie powiadomienia administracyjne qmail-scanner będzie wysyłał na adres konto_mailowe@twoja.domena.pl Jeśli qmail-scanner znajdzie oprogramowanie którego potrzebuje, to wyświetli podsumowanie jakie wartości zostaną użyte przy instalacji. Najważniejsza jest linijka: scanners="clamdscan_scanner"Oznacza ona, że qmail-scanner znalazł zainstalowanego ClamAV i będzie go obsługiwał w trybie demona. Jeśli wszystko jest OK, to możesz dodać opcję "--install", żeby configure faktycznie zainstalowało cały program. ./configure --admin konto_mailowe --domain twoja.domena.pl --notify "none" \ --debug no --install Po instalacji sprawdź, czy użytkownik qmaild będzie miał prawa do uruchamiania skanera: setuidgid qmaild /var/qmail/bin/qmail-scanner-queue.pl -gJeśli dostaniesz komunikat "Can't do setuid" lub "Permission denied", to najprawdopodobniej nie masz zainstalowanego pakietu suid-perl (w RedHacie jest to "perl-suidperl", w Debianie "perl-suid").
Ustawienie QMAILQUEUEOstatnią rzeczą którą trzeba zrobić, to ustawić zmienną QMAILQUEUE, która powie qmailowi, że jako programu do kolejkowania poczty ma użyć qmail-scannera. Najwygodniejszym sposobem jest dopisanie jej do pliku /etc/tcp.smtp.Jeśli przed modyfikacją plik ten wyglądał np. tak: 127.:allow,RELAYCLIENT="" :allowTo po dodaniu obsługi antywirusowej będzie wyglądał tak: 127.:allow,RELAYCLIENT="" :allow,QMAILQUEUE="/var/qmail/bin/qmail-scanner-queue.pl"Zasadniczo do poczty przesyłanej bezpośrednio z serwera nie potrzeba uruchamiać antywirusa (stąd brak zmiennej QMAILQUEUE w pierwszej linijce). Jeśli jednak serwer obsługuje np. pocztę przez WWW i mogą się pojawić listy z wirusami przesyłane przez localhosta, to oczywiście przy 127. też warto dopisać odpowiednie QMAILQUEUE. Po zmianie czegokolwiek w tcp.smtp trzeba przebudować wersję binarną - tcp.smtp.cdb: qmailctl cdblub jeśli nie masz qmailctl: tcprules /etc/tcp.smtp.cdb /etc/tcp.smtp.tmp < /etc/tcp.smtp chmod 644 /etc/tcp.smtp.cdb W tym momencie qmail powinien już skanować przechodzące przesyłki przy pomocy antywirusa. Możesz to przetestować przesyłająć pocztę do siebie i obserwować nagłówki. Powinny tam się pojawić wpisy informujące o skanowaniu przesyłki: Received: from 111.222.33.44 by grendel ... with qmail-scanner-1.25 (clamdscan: 0.85.1/925. spamassassin: 3.0.3. Clear:RC:0(111.222.33.44):SA:0(0.2/5.0):. Processed in 0.116137 secs);
Potencjalne problemyPo dodaniu skanera antywirusowego znacząco zwiększa się apetyt qmaila na pamięć. Jeśli masz qmaila wywoływanego z ograniczeniem pamięci do wykorzystania, to limit ten może okazać się niewystarczający.Objawia się to najczęściej takim komunikatem przy próbie wysłania poczty: 451 qq temporary problem (#4.3.0)Trzeba wtedy zwiększyć ilość pamięci dostępnej dla qmaila. W przypadku ClamAV wartością wystarczającą jest 25MB.
Zapewniamy wsparcie biznesowe dla tego systemu przesyłania poczty elektronicznej. W przypadku jakichkolwiek pytań prosimy o kontakt. Zobacz także:
| |||
o firmie
| dlaczego
Linux | oprogramowanie na
zamówienie | Linux - administracja, instalacja,
newsletter
qmail - instalacja | kontakt | polityka prywatności | home |
© 2000-2006 Linkor Systemy Informatyczne .::. Linux - administracja,
Internet, oprogramowanie .::.
44-100 Gliwice, ul. Daszyńskiego 5, +48 32 2304904 |